Handelsbetingelser for køb på Bygma.dk

Navigation

Virksomhedsoplysninger 
Persondatapolitik (Hvad gør vi med dine personlige oplysninger) 
Fragt og levering
Fortrydelsesret ved køb på Bygma.dk 
Reklamation 
Klagemuligheder

1.1 Virksomhedsoplysninger

Bygma A/S
CVR: 55 93 03 17
Transformervej 12
2860 Søborg

Returvarer sendes til:

Bygma
Nørrevænget 11
8600 Silkeborg

Kundeservice telefon: 44 54 17 30

E-mail: support@bygmaonline.dk

1.2 Bestilling

På Bygma.dk kan du kun bestille varer via vores website. Hvis du har forespørgsler til varer, som ikke er på siden, er du velkommen til at kontakte os. 

Alle priser er inkl. moms, men ekskl. fragt og betalingsgebyrer. Priserne er gældende ved køb på Bygma.dk

Når du handler på Bygma.dk indgås aftaler på dansk.

 

1.3 Betaling

På Bygma.dk kan der betales med:

Dankort
VISA Dankort
VISA Electron
Mastercard Debit
Maestro
JBC Card
American Express
MobilePay

Vi tager et gebyr på 2,5%, dog minimum 1,95kr., på Mastercard, Maestro, JBC Card, Visa og American Express ved betaling på Bygma.dk

Vi trækker betalingen, når varen sendes. Ved delleverancer trækkes betaling for den faktiske leverance ved hver afsendelse.

2.1 Persondatapolitik (Hvad gør vi med dine personlige oplysninger)

For at du kan indgå aftale med Bygma.dk, har vi brug for følgende oplysninger:

Navn
Adresse
Telefonnummer
E-mail adresse

Vi foretager registreringen af dine oplysninger med det formål at kunne levere varen til dig. Personoplysningerne registreres hos Bygma og opbevares i fem år for at opfylde bogføringslovens krav, hvorefter oplysningerne slettes. 

Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af din udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor. Det sker ved, at du accepterer vores cookie- og persondatapolitik, når du kommer ind på Bygmas hjemmeside.

Ansatte i Bygma har adgang til de oplysninger, der registreres om dig. Vi opbevarer og transmitterer ikke kundeoplysninger krypteret.

Som registreret hos Bygma har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i den forbindelse rettes til Bygma via support@bygmaonline.dk

Dataansvarlig er Bygma A/S.

2.2 Cookies

På Bygma.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.

Du kan til enhver tid slette cookies på din computer. Hvordan afhænger af din browser.

2.3 Logstatistik

Vi bruger logstatistik på Bygma.dk, hvilket betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

Logstatistikken anvendes med kun det formål at optimere Bygma.dk

3.1 Fragt og levering

Når du køber varer på bygma.dk, er det den største/tungeste vare, du lægger i indkøbskurven, som afgør hvilken fragtrate, du betaler for din ordre. Du kan altid klikke på indkøbskurven i topmenuen og se, hvilken fragtrate du skal betale. Købes der for mere end kr. 5.000,- er leveringen gratis. Det kan dog forekomme, at nogle produkter, grundet størrelse, særlige krav til fragt eller andet, ikke er omfattet af gratis levering - dette er mærket specialfragt*.

Du betaler kun for én af nedenstående kategorier, alt efter sammensætningen af varer du vælger:


Små eller lette varer
Fragtpris: 0 - 69 kr.

Mellemstore varer
Fragtpris: 149 kr.

Store eller tunge varer
Fragtpris: 299 kr.

Special fragt
Fragtpris: 299/499 kr.*

*Specialfragt findes kun på et lille udvalg af vores varesortiment og er angivet på varekortet. Du kan se dine samlede fragtomkostninger i indkøbskurven.

3.2 Levering af varer bestilt på Bygma.dk

Skulle en ordre blive leveret over flere omgange, grundet forskellige leveringstider, betaler du ikke yderligere leveringsomkostninger. Vi sender vores varer med egne biler, fragtmand eller Post Danmark.

På alle varer online kan du se den forventede leveringstid i arbejdsdage. Men det er ikke en garanti for, at varen bliver leveret inden for den angivne tid. (De fleste varer er dog fremme indenfor 1-3 dage).

Skulle der ske det uheldige, at en vare er udsolgt, eller prisen er fejlbehæftet, vil vi hurtigst muligt kontakte dig med forslag til en løsning. Er prisfejlen så stor, at du vidste eller burde vide, at det var en fejl, kan vi annullere ordren.

Vi leverer til hele Danmark, men dog kun til brofaste øer.

Vi anbefaler alle vores kunder at vente med at bestille eventuelle håndværkere til varen er modtaget og bekræftet i god stand.

3.3 Levering af byggematerialer

Alle byggematerialer indpakkes, således de kan tåle at stå på en byggeplads eller privat adresse i en kortere periode.

Er der ingen hjemme på leveringsadressen, kan ordren, efter anmodning fra kunden, placeres hvor kunden eventuelt har oplyst i forbindelse med købet. Ved levering på det anviste sted overgår risikoen for varen til kunden.

Under ordreafgivelsen er det muligt at sende en besked til Bygma. En del kunder noterer her, at de gerne vil ringes op i forbindelse med leveringen. Sendes en ordre med Post Danmark, er det desværre ikke muligt at blive ringet op. Sendes ordren med fragtmand, giver vi altid ønsket om opringning videre. Eftersom det er fragtmanden, som skal foretage opkaldet og har udgiften, kan vi dog ikke garantere, at opringningen sker.

Ordren bør kontrolleres ved modtagelsen og undersøges for eventuelle transportskader. Ligeledes bør man kontrollere, om leverancen indeholder de korrekte varer samt antal.

Med Post Danmark leveres varen dagen efter afsendelse. Varer, der leveres med fragtbil, leveres til første dør i stueetagen.

Da det er skiftende hvilke længder der lagerføres af træ, vil leveringen af træ indimellem indebære, at der leveres overlængder af træ. Overlængder faktureres ikke. Ved bestilling af kortere længder kan det forekomme, at der leveres dobbelt længde. Fx 1x4,8 m i stedet for 2x2,4 m.

Levering med paller
Mod fremvisning af faktura kan du aflevere paller og få refunderet EU-paller til 81,25 kr. pr. stk. i din nærmeste Bygma. Når du bestiller varer hos Bygma, som leveres på paller, samler vi varerne på færrest mulige paller. Derfor kan du opleve i forbindelse med din bestilling, at der står et større antal af paller, end leveringen ender med. Vi fakturerer dig kun for det endelige antal af paller.

Levering med lastbil
Når du får varer leveret med lastbil, er der et håndteringsgebyr. Dette gebyr dækker fx pakning, emballage, strøer og engangspaller. Gebyret er på 50 kr. uanset ordrens størrelse.

4.1 Fortrydelsesret ved køb på Bygma.dk

Som kunde har du 60 dages fortrydelsesret til at fortryde et køb foretaget på bygma.dk uden begrundelse.

Fortrydelsesretten gælder ikke ved levering af varer fremstillet efter kundespecifikationer eller som har fået et tydeligt personligt præg. Det kan fx være varer, der er fremstillet eller skåret til efter kundens egne mål.


Fortrydelsesfristen udløber 60 dage efter den dag, hvor du eller en 3. mand anvist af dig, dog ikke transportøren, får varerne i fysisk besiddelse. Når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis, eller drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 30 dage efter den dag, hvor kunden eller en 3. mand anvist af kunden, dog ikke transportøren, får den sidste vare, det sidste parti eller den sidste del i fysisk besiddelse.

Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder for alle byggematerialer som fx træ, gips, vinduer og større genstande generelt.

4.2 Sådan fortryder du et køb

For at udøve fortrydelsesretten skal du meddele os dette fx på nedenfor anførte adresse eller pr. e-mail. Du kan også benytte standardfortrydelsesformularen, men det er ikke obligatorisk. Du har også mulighed for at sende en meddelelse til support@bygmaonline.dk, hvorefter vi omgående kvitterer for modtagelse af en sådan meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten.

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Hvis du udøver din fortrydelsesret i denne aftale, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde købet. Vi tilbagebetaler med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du har udtrykt noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.

Du returnerer varerne eller afleverer dem til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor du har informeret os om udøvelsen af fortrydelsesret.

Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne. Visse varer kan ikke returneres med normal post, men skal tilbageleveres med fragtmand. Omkostningerne hertil varierer efter deres valg af fragtmand, typen af vare, der skal returneres og distancen varen skal sendes.

Bygma kan fratrække ekstraomkostninger for fremsendelse af varen, hvis du ved købet selv har valgt og bestilt en dyrere forsendelsesform, end den Bygma tilbød. Bygma kan også fratrække penge, hvis varens værdi er forringet, fx skadet eller bærer præg af at have været brugt ud over, hvad man må i en butik.

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på. Værdiforringelsen ved sådan anden håndtering fastsættes blandt andet ud fra reduktionen af varens generelle handelsmæssige værdi ved returnering, herunder muligheden for at gensælge varen til en ny køber. Du skal være særligt opmærksom på, at brud på emballagen på maling, olier og øvrige forbrugsvarer herunder sækkevarer som jord, cement o. lign. kan indebære, at varen ikke kan gensælges og derfor er værdiløs.

4.3 Hvis du fortryder købet

Varen skal sendes til:

Bygma
Nørrevænget 11
8600 Silkeborg

4.4 Hvad skal jeg sende med tilbage?

Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen. Det er ikke et krav, men ekspeditionen går hurtigere, hvis du udfylder en returformular. 

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.

5.1 Reklamation

Hvis der er noget galt med varen, er købet underlagt købelovens regler. Når du handler på Bygma.dk har du naturligvis 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen afhængig af den konkrete situation.

Det er naturligvis et krav, at reklamationen er berettiget og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug eller montering af produktet eller anden skadevoldende adfærd.

5.2 Hvor hurtigt skal jeg reklamere?

Du skal reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget manglen ved varen. Vi anbefaler, at du reklamerer så hurtigt som muligt. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget vil reklamationen altid være rettidig.

5.3 Vi refunderer rimelige fragtomkostninger 

Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine rimelige fragtomkostninger til at sende varen retur til os.


Varen skal sendes til:

Bygma
Nørrevænget 11
8600 Silkeborg
 

5.4 Når du sender varen retur

1. Det er vigtigt, når du returnerer varen, at du oplyser, hvad problemet med varen er så detaljeret som muligt. 

2. Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende 


6.0 Klagemuligheder

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 41 71 50 00

Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk

Hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land kan du klage til den europæiske klageportal ODR (Online Dispute Resolution) via http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage, skal du angive vores mailadresse support@bygmaonline.dk.