Når Bygmas nyeste trælast- og logistikcenter står færdigt i starten af 2022, bliver det med branchens første fuldelektriske Scania-lastbil i bilflåden.
”Beslutningen om at investere i en batteri-elektrisk lastbil (BEV) er et led i Bygmas mål om at nedbringe CO2-udledningen fra vores aktiviteter, hvor køretøjer og transportmidler udgør en stor andel”, siger indkøbsdirektør i Bygma Preben Nielsen. ”Samtidig er beslutningen med til at imødekomme udviklingen om nedbringelse af støj i byområder. De eldrevne lastbiler er nu så langt fremme at vi – med BEV lastbilen – vil kunne opnå en rækkevidde, der er stor nok til at den kan indgå i den daglige drift, uden at der skal tages hensyn til at den er 100% eldrevet. Det har stor betydning, når vi skal servicere kunder i hele Storkøbenhavn”.
Gaslastbiler med el-kran
Samtidig med erhvervelsen af den nye eldrevne lastbil, skriver Bygma kontrakt på gaslastbiler med el dreven kran til Bygma-forretninger i flere større byer. ”En gaslastbil med el-kran er en lidt mindre investering end den kostbare BEV-lastbil, men stadig et stort miljømæssigt skridt i den rigtige retning”, siger Preben Nielsen videre. ”Under en byggeproces med større leverancer er kranen ofte i brug en stor del af arbejdsdagen. Det giver derfor rigtig god mening, at kranen støjer så lidt som muligt, samtidig med at den skåner miljøet. Et positivt resultat af de kommende erfaringer med både BEV og gasdrevne lastbiler vil danne grundlag for beslutning om yderligere investeringer i vores bilflåde”.
Ambitiøs på miljøets vegne
I Bygma Gruppen ønsker vi at bidrage til regeringens målsætning om at reducere drivhusgasudledninger med 70% i 2030. Vi vil derfor i de kommende år intensivere vores indsatser der, hvor vores CO2 vejer tungest. På transportområdet er målsætningen for eksempel at reducere CO2 med 15% i perioden 2021- 2022.